Dabatay / Showbiznes / O stereotypach w biznesie
O stereotypach w biznesie

W obecnym świecie etyka jest biblią przy postępowaniu dla przedsiębiorców, jak i dla pracowników. Pomimo tego, że to słuszny kierunek osiągania sukcesów, nie zawsze jest przestrzegany. Etyka w biznesie powinna być przestrzegana w każdym przedsiębiorstwie, bez względu na jego wielkość. Odpowiedzialność etyczna pomaga zmniejszać konflikty.

Co tak naprawdę jest kluczowe w relacjach biznesowych?

Przede wszystkim szacunek wobec innych, a co za tym idzie – poszanowanie ich poglądów, przekonań. Zachowanie tajemnicy służbowej i poufności danych, a także uczciwe wykonywanie powierzonych obowiązków. We wspomnianych rolach istotna jest również dbałość o dobrą atmosferę w pracy, a jednocześnie nietolerancja dyskryminacji.

W etyce biznesu równie istotne jest myślenie niestereotypowe. Czy kobieta może być dobrym szefem? Oczywiście. Włączanie kobiet w zarządzanie firmą może mieć naprawdę realny wpływ na wyniki i rozwój przedsiębiorstwa. Wiele stereotypów na temat podziału ról w biznesie jest nieaktualna, ponieważ określanie kobiet jako słaba płeć uważa się już za przeżytek. Nieaktualne jest również przekonanie, że kobieta powinna dbać o ognisko domowe, a mężczyzna zarabiać na rodzinę. Nadal jednak uważa się, że są zawody, które nie są dla kobiet, ponieważ sobie nie poradzą z obowiązkami w tym zakresie.

Pamiętajmy, że stereotypy funkcjonują wszędzie. Nie tylko kobiety są ofiarami stereotypów, ale także i mężczyźni. Sami je zresztą też przenosimy. Mózg funkcjonuje w taki sposób, że od razu stara się kategoryzować – żeby było łatwiej i prościej. Ze stereotypów powstaje coś takiego co po angielsku nazywa unconcious bias. Są to nieuświadomione uprzedzenia wobec reprezentantów danej rady, społeczności, płci, orientacji seksualnej czy religii. Takie uprzedzenia są bardzo silne właśnie dlatego, że nie zdajemy sobie z nich sprawy. I to one wyrządzają największą krzywdę, bo ograniczają wykorzystanie talentów ludzi w sposób sprawiedliwy np. w przypadku zarządzania organizacją. Istnieją testy, które można sobie samemu zrobić i dowiedzieć się, co w nas drzemie w środku. Przykładem takiego testu jest narzędzie stworzone przez Project Implicit. Ja sama ostatnio wykonałam jeden z takich testów. Ze względu na to, że unconcious bias jest tak silny warto zdawać sobie z niego sprawę. Bo wszystko zaczyna się od świadomości. Także nasza zmiana osobista – mówi Olga Kozierowska, Prezes Fundacji Sukces Pisany Szminką.

Olga Kozierowska prowadzi fundację Sukces Pisany Szminką, która funkcjonuje od 2008 roku zrzeszając ze sobą przedsiębiorcze kobiety z naszego kraju. Misją organizacji jest wspieranie kobiet i młodzieży w rozwoju osobistym i zawodowym, a także zapewnianie im fachowej wiedzy niezbędnej do realizacji swoich marzeń.

W walce ze stereotypami Olga Kozierowska razem z Olgą Legosz stworzyły akcję #WiedzaNieMaPłci.

Wiedza Nie Ma Płci to łącznie pięć debat, w których to właśnie specjalistki i top menedżerki, zabierają głos. Jedynym mężczyzną jest dziennikarz prowadzący wydarzenia. W ramach akcji stworzyliśmy także listę ekspertek – kobiet biznesu, które zajmują wysokie stanowiska w międzynarodowych firmach. Każda z nich ma wiedzę. Każda z nich posiada bogate doświadczenie i każda z nich w swojej branży jest autorytetem. Lista dostępna jest na stronie naszej Fundacji. W akcji wsparły nas korporacje, która aktywnie działają na rzecz równości oraz różnorodność takie jak: BNP Paribas, Mastercard, Microsoft, Citi Handlowy, Deloitte, Philip Morris, MARS, NatWest, Unilever czy Shell – podsumowuje Olga Kozierowska.

Podsumowując – biznes nie ma płci. Jak podkreśla grono ekspertów, zmiana mentalności, przełamywanie stereotypów oraz likwidowanie barier wymaga czasu, ale pozytywne rezulaty są już widoczne.

źródło zdjęcia głównego: pexels.com

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.